top of page

Göteborg Koncerthus / Olivier Messiaen / 3. december 1957

  • Forfatters billede: Lars Rosenlund Nørremark
    Lars Rosenlund Nørremark
  • 24. feb.
  • 2 min læsning

Opdateret: for 5 dage siden


Olivier Messiaen (1908-1992)

  • Livre d’orgue (1951)

    • I. Reprise par interversion [00:00]

    • II. Pièce en trio [05:21]

    • III. Les mains de l'abîme [07:05]

    • IV. Chants d'oiseaux [13:10]

    • V. Pièce en trio [20:10]

    • VI. Les yeux dans les roues [27:28]

    • VII. Soixante-quatre durées [29:01]




Sted: Göteborg Koncerthus

Orgel: Marcussen & Søn 1937

Organist: Olivier Messiaen (1908-1992)

Tidspunkt: 3. december 1957

Type: Koncertoptagelse



Biografi

Olivier Messiaen (1908-1992) var en fransk komponist og organist, der anses for at være en af det 20. århundredes største komponister.


Messiaen begyndte sin musikalske uddannelse på Paris Conservatoire som 11-årig, hvor han studerede under fremtrædende komponister som Paul Dukas og Maurice Emmanuel og som orgelelev af Marcel Dupré.


I 1931 blev han udnævnt til organist ved Trinité-kirken i Paris, en stilling han beholdt i 61 år indtil sin død.


Under Anden Verdenskrig blev Messiaen interneret i en tysk krigsfangelejr, hvor han komponerede sit berømte værk "Quatuor pour la fin du temps" (Kvartet til Tidens Ende). Efter krigen blev han professor i harmonilære og senere komposition ved Pariserkonservatoriet, hvor han underviste mange fremtrædende komponister.


Olivier Messiaen var en fremragende organist, og hans karriere ved orglet var en central del af hans musikalske liv. Dette lange virke ved Trinité-kirken var afgørende for hans musikalske udvikling og kompositoriske arbejde.


Messiaen var kendt for sin innovative tilgang til orgelspil. Han udnyttede orglet i Trinité-kirken til fulde og udviklede en unik tilgang til klangfarver og registrering. Han arbejdede ofte med "rene farver" ved at bruge kun et eller to registre ad gangen for at skabe nye og uventede klangkombinationer.


Som organist var Messiaen dybt påvirket af sin katolske tro. Han betragtede alle sine værker, både religiøse og sekulære, som udtryk for sin tro. Hans værker for orgel afspejler næsten udelukkende religiøse temaer og er ofte inspireret af den gudstjenestelige liturgi.


Messiaens indflydelse som organist rækker langt ud over hans tid ved Trinité-kirken. Hans innovative brug af orglet og hans kompositioner for instrumentet har haft en varig indflydelse på orgelmusikken i det 20. århundrede og frem til i dag.



Orgeldisposition

Marcussen & Søn 1937, 100 St., 4 M & P


Bemærkninger

Indspilningen er i public domain, og Olivier Messiaens værk publiceres med licens fra KODA.





Projektleder & webansvarlig: Lars Rosenlund Nørrmark
email: lars@norremark.dk
Lydarkivet for Dansk Orgelhistorie er et nonprofit oplysningsinitiativ og er støttet af Johan Otto Wroblewskis Fond
  • Facebook
  • YouTube
bottom of page