Christiansborg Slotskirke / Finn Viderø & Mogens Wöldike / 18. november 1955
- Lars Rosenlund Nørremark

- 30. sep.
- 4 min læsning
Finn Viderø (1906-1987)
Passacaglia for orgel [00:00]
Kai Senstius (1889-1966)
Kyrie for kor og orkester (uropførelse) [05:40]
Knud Jeppesen (1892-1974)
Kantate til genindvielse af Haderslev domkirke [00:00]
Bernhard Christensen (1906-2004)
Orgelkoral over "Glæden hun er født i dag", 3 vers [18:15]
Diderik Buxtehude (c.1637-1707)
"Alleluja", kantatefragment for kor, strygere og blæsere [25:00]
Medvirkende:
Københavns Drengekor
Slotskirkens Kammerorkester
Dirigent: Mogens Wöldike (1897-1988)
Organist Finn Viderø (1906-1987)
Operasanger ved Det kgl. Teater Niels Brincker (1922-2009)
Operasanger ved Det kgl. Teater Niels Møller (1922-1995)
Sted: Christiansborg Slotskirke
Orgel: Marcussen & Søn 1825 & 1955
Organist: Finn Viderø (1906-1987) & Mogens Wöldike (1897-1988)
Tidspunkt: 18. november 1955
Type: Koncertoptagelse fra radioen
Biografi
Finn Viderø (1906-1987) var en dansk organist, der som en af de første blev kendt uden for landets grænser i kraft af sine indspilninger af klassiske orgelværker.
Han var ansat ved den Reformerte Kirke (1928-1941), Jægersborg Kirke (1942-1947), Trinitatis Kirke (1947-1971) og Sankt Andreas Kirke (1971-1977).
Hans musikalske fortolkninger blev i sin samtid anset for at være tæt på komponisternes oprindelige intentioner, og hans spillestil var kendt for at være kompromisløs.
Han var gæstelærer ved Yale University og æresdoktor ved Åbo Universitet i Finland.
I 1944 samarbejdede Viderø med orgelbyggeriet Marcussen om at bygge et nyt orgel i Jægersborg Kirke, hvilket fik stor betydning for orgelbygning både nationalt og internationalt. Hans indspilninger på dette orgel, samt orglerne i Sorø Klosterkirke og Frederiksborg Slotskirke, vakte international opmærksomhed.
Ud over sin karriere som udøvende musiker var Viderø også komponist samt medforfatter til den meget indflydelsesrige Orgelskole, som han udgav sammen med Oluf Ring i 1933.
Mogens Wöldike (1897-1988)
Han var uddannet organist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og studerede desuden musikvidenskab ved Københavns Universitet. Blandt hans lærere var Thomas Laub, som fik stor betydning for hans musikalske udvikling.
Wöldike blev ansat som organist ved flere københavnske kirker, herunder Rosenvængets Kirke, Christiansborg Slotskirke og Holmens Kirke. Fra 1959 til 1972 var han domorganist ved Københavns Domkirke. Han underviste også i teori og hørelære ved konservatoriet og bidrog til udviklingen af dansk kirkemusik og musikpædagogik.
I 1924 grundlagde han Wöldike Kammerkor, som specialiserede sig i opførelse af ældre vokal- og kirkemusik. Han arbejdede tidligt med musik af komponister som J.S. Bach, G. F. Händel og Heinrich Schütz og anvendte en historisk bevidst tilgang til opførelsen af disse værker.
Wöldike var desuden tilknyttet Danmarks Radio i en lang årrække og virkede som dirigent for både Radiosymfoniorkestret og Radiokammerkoret. Han indspillede en række værker, især inden for barok- og klassisk repertoire, og medvirkede også som dirigent ved internationale produktioner, herunder i samarbejde med Wiener Symfonikerne og Philharmonia Orchestra.
Han udgav flere samlinger med korværker og salmer, og modtog en række hædersbevisninger, herunder Dannebrogordenen, et æresdoktorat ved Københavns Universitet og Leonie Sonnings Musikpris.
Wöldikes virke omfattede både praktisk musikudøvelse, undervisning og redaktionelt arbejde, og han spillede en væsentlig rolle i formidlingen af ældre europæisk musik i Danmark i midten af det 20. århundrede.
Orgeldisposition
Marcussen & Reuter 1829, ombygget 1955 af Marcussen & Søn – 39 stemmer
Hovedværk: Quintaton 16', Principal 8', Quintaton 8', Gedakt 8', Oktav 4', Spidsfløjte 4', Oktav 2', Quint 1 1/3', Siffløjte 1', Sesquialtera II, Mixtur III–V, Trompet 8'
Overværk: Principal 8', Rørfløjte 8', Oktav 4', Rørfløjte 4', Quint 2 2/3', Oktav 2', Terz 1 3/5', Scharf IV–VI, Dulcian 8'
Brystværk: Gedakt 8', Principal 4', Fløjte 4', Waldfløjte 2', Quint 1 1/3', Mixtur II–IV, Schalmei 8'
Pedal: Principal 16', Subbas 16', Quint 10 2/3', Oktav 8', Gedakt 8', Oktav 4', Quintaton 2', Rauschquint IV, Fagot 16', Trompet 8', Trompet 4'
Omfang: C–f''', C–f' (pedal kun C–d')
Normalkobler, svelle for OVMekanisk traktur og registraturSløjfevindlader
Bemærkninger

Nogle indspilninger har bare et historisk vingesus og schwung over sig, og denne indspilning må bestemt siges at falde i den kategori.
Her får vi en enestående mulighed for at rejse tilbage til den 18. november 1955 og deltage i festkoncerten i anledning af DOKS’ 50-års jubilæum i Christiansborg Slotskirke – med en veloplagt Finn Viderø ved det nyrestaurerede orgel, Københavns Drengekor og et orkester under ledelse af Mogens Wöldike.
Som det fremgår af det ovenstående program, var festkoncerten kulminationen på en storslået festival, hvor der ikke var sparet på noget – DOKS havde vitterligt “pulled out all the stops”.
Festkoncerten blev sendt i radioen, og nærværende optagelse er en kopi heraf. Desværre blev koncerten afkortet af radioen, således at værket af Svend-Ove Møller samt Te Deum mangler.
Optagelsen stammer fra Hans Nyholms omfattende samling af privat-, koncert- og radiooptagelser. Hans Nyholm fungerede i mange år som Kirkeministeriets orgel- og klokkekonsulent og havde dermed rig mulighed for at se, høre og – ikke mindst – optage en stor mængde danske orgler. Gennem hans åbenlyse interesse for klanglig dokumentation og omfattende virke udgør samlingen en sand guldgrube for arbejdet her på LDO.
Der skal lyde en stor tak til Per Rasmus Møller for dels at have sikret samlingen i første omgang og ikke mindst for det store arbejde med digitaliseringen af lyden.
Indspilningen er i public domain. Værkerne publiceres med licens fra KODA.



