Aarhus Domkirke / Anton Heiller / Februar 1978
- Lars Rosenlund Nørremark
- 25. jul.
- 3 min læsning
Anton Heiller (1923-1979)
Improvisationer
Kom sandheds ånd og vidne giv [00:00]
(Mel: Efter Førreformatorisk hymne/Joseph Klug 1533)
Højhedens Gud [07:03]
(Mel: Thomas Laub 1919)
Basgang fra J. S. Bachs Toccata, adagio og fuga i C-dur, BWV564 (mellemdelen) [14:10]
Det hellige kors [22:04]
(Mel: Førreformatorisk dansk)
Krist stod op af døde [26:04]
(Mel: Førreformatorisk leise/Joseph Klug 1533)
I al sin glans nu stråler solen [29:56]
(Melodi: Lyon 1562)
Sted: Aarhus Domkirke
Orgel: Th. Frobenius & Co 1928/1940 og Th. Frobenius & Sønner 1959
Organist: Anton Heiller (1923-1979)
Tidspunkt: Februar 1978
Type: Koncertoptagelse
Biografi
Anton Heiller (1923-1979) var en fremtrædende østrigsk organist, cembalist, komponist og dirigent.
Heiller viste tidligt musikalsk talent og modtog sin første undervisning i orgel af Wilhelm Mück, domorganist ved Stephansdom i Wien. Han studerede senere ved Wiens Musikakademi, hvor han tog eksamen i 1942 og blev ansat som orgellærer samme sted i 1945. I 1957 blev han forfremmet til professor.
Hans karriere efter Anden Verdenskrig var præget af koncerter, forelæsninger, pladeindspilninger og professionelle hædersbevisninger. I 1952 vandt han den Internationale Orgelkonkurrence i Haarlem, Holland, hvilket førte til turnéer i bl.a. Europa og USA.
Som komponist var Heiller produktiv og skrev værker til sit eget instrument, herunder en orgelkoncert (1963) og orgelværket "In festo Corporis Christi" (1957). Hans kompositioner var ofte inspireret af tolvtoneteknikken under påvirkning af komponister som Paul Hindemith og Frank Martin.
Heiller modtog adskillige østrigske kunstpriser, herunder Wiens Kulturpris (1963) og den Store Østrigske Statspris (1969). Han var kendt for sin formidable teknik, rytmiske styrke og evne til at tydeliggøre komplekse polyfone passager.
Orgeldisposition
Aarhus Domkirkes ældste kendte orgel blev bygget 1644 af Peter Karstensen, Viborg. Det havde 16 stemmer fordelt på 2 manualer og pedal og stod på nederste pulpitur i nordre kors-arm. 1728-30 byggede Lambert Daniel Kastens, København, et nyt orgel på 43 stemmer med 3 manualer og pedal ved hovedskibets vestgavl. 1876 blev orglet ombygget af A. J. Demant, Aarhus, og en del stemmer fornyet, andre udskiftedes 1910 af A. C. Zachariasen, Aarhus.
Th. Frobenius & Co., Kgs. Lyngby og Horsens, 1927-28 og 1940 med benyttelse af 5-6 stemmer fra Kastens orgel og 1820 fra Demants.
1958-59 foretog Th. Frobenius & Co. en hovedreparation af orglets teknik, og dets stemmer blev omdisponeret og omintoneret.
88 stemmer på 4 manualer og pedal.
1. manual:
Principal 16’
Gedakt 16’
Principal 8’
Spidsfløjte 8’
Gedakt 8’
Viola da Gamba 8’
Octav 4’
Spidsfløjte 4’
Quint 2 2/3’
Superoctav 2’
Fladfløjte 2’
Rauschquint III
Mixtur VI
Cymbel IV
Trompet 16’
Trompet 8’
2. manual:
Principal 8’
Rørfløjte 8’
Quintatøn 8’
Gedaktquint 5 1/3’
Octav 4’
Gemshorn 4’
Gedaktfløjte 4’
Octav 2’
Blokfløjte 2’
Larigot 1 1/3’
Octav 1’
Sesquialtera II
Scharf IV
Dulcian 16’
Krumhorn 8’
Zink 4’
3. manual (svelleværk):
Bordun 16’
Principal 8’
Rørgedackt 8’
Flûte harmonique 8’
Salicional 8’
Vox celeste 8’
Violinprincipal 4’
Tværfløjte 4’
Fugara 4’
Octavfløjte 2’
Cornet II
Mixtur V
Fagot 16’
Trompette harm. 8’
Obo 8’
Clairon 4’
4. manual a (svelleværk):
Hulfløjte 8’
Spidsgamba 8’
Principal 4’
Fløjte 4’
Nasat 2 2/3’
Nathorn 2’
Spidsfløjte 2’
Terz 1 3/5’
Sivfløjte 1’
Mixtur IV
Skalmeje 8’
Vox humana 8’
Tremolo
4. manual b (uden svelle):
Tectus 8’
Rørgedakt 4’
Principal 2’
Spidsquint 1 1/3’
Cymbel II
Pedal:
Bordunbas 32’
Principal 16’
Subbas 16’
Gedaktbas 16’
Violone 16’
Rørquint 10 2/3’
Octavbas 8’
Gedakt 8’
Violoncello 8’
Octav 4’
Træfløjte 4’
Quintatøn 4’
Hulfløjte 2’
Flautino 1’
Septima III
Mixtur IV-VI
Contrafagot 32’
Basun 16’
Fagot 16’
Basun 8’
Serpent 8’
Trompet 4’
Regal 2’
Bemærkninger
Anton Heiller genbesøgte Århus Domkirke i februar 1978 efter hans skæbnesvangre besøg i september 1977, hvor han kort tid efter koncerten fik et slagtilfælde og var indlagt i en længere periode. I forbindelse med besøget i februar 1978 gav han en masterclass og spillede i den forbindelse nærværende koncert. Han mistede delvist førligheden efter slagtilfældet, så han besluttede sig for, at koncerten udelukkende skulle være en improvisationskoncert.
På trods af de ulykkelige personlige omstændigheder er det et lykketræf for eftertiden, da vi igennem denne koncert kan få et indtryk af den meget sene Anton Heillers improvisationskunst; så vidt vides er denne koncertoptagelse det absolut sidste klanglige vidnesbyrd
En lydteknisk note: Der forekommer lidt tekniske fejl i stereobilledet på optagelsen henimod slutningen af optagelsen. Fejlen stammer med stor sandsynlighed enten fra originalbåndet, som koncerten oprindeligt blev optaget på, eller fra den efterfølgende overførsel til enten et andet analogt medie eller i forbindelse med digitaliseringen af optagelsen.
Jeg har, så vidt muligt, forsøgt at korrigere fejlen, men har ellers valgt at beholde lyden som stereo frem for at ændre den til mono.
Indspilningen er publiceret med tilladelse fra Anton Heillers efterkommere.