Göteborg Koncerthus / Günther Ramin / 28. april 1937
- Lars Rosenlund Nørremark

- 5. jun.
- 3 min læsning
Opdateret: 11. dec.
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Orgelkoncert i d-mol, HWV 309
I. Adagio [00:00]
II. Allegro [06:21]
III. Organo ad libitum [10:55]
IV. Allegro [13:43]
Sted: Göteborg Koncerthus
Orgel: Marcussen & Søn 1937
Organist: Günther Ramin (1898-1956)
Ukendt orkester og dirigent
Tidspunkt: 28. april 1937
Type: Koncertoptagelse fra Svensk Radio
Biografi
Günther Ramin (1898-1956) blev født i Karlsruhe. Som 12-årig blev han optaget i det berømte Thomanerchor ved Thomaskirken i Leipzig af den daværende kantor, Gustav Schreck. På det tidspunkt var Karl Straube Schrecks assistent, og han lagde mærke til Ramins evner som organist og komponist. Senere, da Straube overtog kantoratet ved Thomaskirken, blev Ramin hans assistent og vikarierede for ham.
Under Første Verdenskrig blev Ramin indkaldt til militærtjeneste; dog lykkedes det ham at færdiggøre sine eksamener på Leipzig Konservatorium med udmærkelse i januar 1917, og den 30. maj 1918 kunne Straube skrive til ham ved fronten, at han var blevet udvalgt som organist ved Thomaskirken. Ramin vendte hjem fra krigen og tiltrådte denne stilling, som han beholdt i 22 år, indtil Anden Verdenskrig brød ud.
Ramin opbyggede en succesfuld karriere som koncertorganist, men i 1930’erne helligede han sig i stigende grad dirigentarbejde. I 1923 overtog han ledelsen af Lehrergesangsverein i Leipzig og arbejdede regelmæssigt med Gewandhaus-koret. I 1935 blev han dirigent for Berlins filharmoniske kor. Han var organist ved partidagen i Nürnberg i 1936, hvor han spillede på et specialbygget orgel, det største i Tyskland på det tidspunkt. På nytårsdag 1940 blev Ramin udnævnt til Thomaskantor som efterfølger til Karl Straube, en post han beholdt til sin død. Efter denne udnævnelse helligede Ramin sig opførelsen af Bachs korværker, hvilket bragte ham og koret international anerkendelse gennem to koncertturnéer til Sovjetunionen (1954) og Sydamerika (1955). Året efter denne sidste turné fik Ramin en pludselig hjerneblødning og døde den 27. februar 1956.
Orgeldisposition
Marcussen & Søn 1937, 100 St., 4 M & P
MANUAL I: Huvudverk
Principal 16′
Gedacktpommer 16′
Hornprincipal 8′
Principal 8′
Flûte Harmonique 8′
Gamba 8′
Spetsflöjt 8′
Borduna 8′
Octava 4′
Nachthorn 4′
Gedacktflöjt 4′
Quinta 2 2/3′
Octava 2′
Grand Cornet IV–V
Mixtur V–VIII
Scharf IV
Trumpet 16′
Trumpet 8′
Corno 8′
Trumpet 4′
Koblinger:
II/I
III/I
IV/I
MANUAL II: Positiv
Principal 8′
Nachthorn 8′
Flöjt 8′
Quintadena 8′
Salicet 8′
Unda Maris 8′
Octava 4′
Coppelflöjt 4′
Gedacktquint 2 2/3′
Octava 2′
Blockflöjt 2′
Larigot 1 1/3′
Octava 1′
Sesquialtera II
Mixtur V
Quintcymbel III
Dulcian 16′
Krumhorn 8′
Regal 8′
Skalmeja 4′
Tremulant
Koblinger:
III/II
IV/II
MANUAL III: Crescendo
Quintadena 16′
Principal 8′
Dubbelflöjt 8′
Viola da Gamba 8′
Gedackt 8′
Salicional 8′
Voix Céleste 8′
Nazard 5 1/3′
Octava 4′
Gemshorn 4′
Gambetta 4′
Spetsquint 2 2/3′
Octava 2′
Waldflöjt 2′
Gemshornsterz 1 3/5′
Hohlquint 1 1/3′
Septima 1 1/7′
Sifflöjt 1′
Mixtur VI–IX
Harmonia Aetherea IV
Terzcymbel III
Trumpet 16′
Trompette Harmonique 8′
Vox Humana 8′
Clairon 4′
Tremulant
Koblinger:
Sub Octav
Super Octav
IV/III
MANUAL IV: Solo
Dubbelgedackt 16′
Principal 8′
Orchestral Viola 8′
Flûte Harmonique 8′
Rörflöjt 8′
Violinprincipal 4′
Flûte Octaviante 4′
Piccolo 2′
Cornet IV
Mixtur IX
Trumpet 16′
Trumpet 8′
Orchestral Oboe 8′
Clairon Harmonique 4′
Tremulant
Tromba Magna 8′
Clarinette 8′
Koblinger:
Sub Octav
Super Octav
PEDAL
Borduna 32′
Principal 16′
Violon 16′
Subbas 16′
Gedackt 16′
Quinta 10 2/3′
Octava 8′
Violoncello 8′
Dubbelflöjt 8′
Octava 4′
Rörquintadena 4′
Nachthorn 2′
Flûte Octaviante 1′
Grand Cornet V
Mixtur VI–X
Bombarde 32′
Basun 16′
Fagott 16′
Trumpet 8′
Trumpet 4′
Clarino 2′
Koblinger:
I/P
II/P
III/P
IV/P
Spillebordets funktioner:
Crescendoväljare manual III (16 steg)
Crescendoväljare manual IV (16 steg)
Registercrescendo (24 steg)
Tutti (reversibelt verkande tryckknapp, dubblerad med fotregister): fritt inställbart
8 fritt inställbara kombinationer för varje manual resp. pedalen (tryckknappar under manualerna resp. fotregister), påverkar ej unison- och pedalkopplen
8 separata fritt inställbara kombinationer för hela orgeln (tryckknappar ovanför manual IV, dubblerade med fotregister, påverkar även unison- och pedalkopplen)
Kanalväljare (A—H) som åttadubblerar samtliga fria kombinationer och Tutti
SET (tryckknapp under manual I för inställning av samtliga fria kombinationer och Tutti)
CANCEL (tryckknapp under manual I för inskjutande av samtliga registerändrag)
Kombinationskoppel manual I + Pedal
10 reversibelt verkande tryckknappar (under resp. manualer), dubblerade med fotregister, som kontrollerar registerändragen för unison- och pedalkopplen
Bemærkninger
Jens Laumanns og Finn Viderøs indspilninger på Compenius-orglet foretaget 12. november 1937 markerer de første danske kommercielle orgelindspilninger, dog er denne koncertoptagelse optaget 28. april samme år dermed den første optagelse med et danske orgel overhovedet.
Optagelsen stammer fra Claudia Zachariassens private samling, som hun generøst har doneret til mig med henblik på udgivelse. Optagelsen findes så vidt vides kun i dette ene eksemplar og foreligger på ni 78-pladesider optaget - højest sandsynligt - på bestilling af Marcussen & Søn fra den svenske radio. Grundet disse omstændigheder er lydkvaliteten til tider meget begrænset. Jeg har forsøgt så vidt muligt at rense og restaurere lyden så godt som muligt.
Indspilningen er i public domain. Tak til Thor Frehr Kørber for orgeldispositionen.



