Sct. Jacobi Kirke, Varde / Marie-Claire Alain / 2. - 4. november 1959
- Lars Rosenlund Nørremark
- 30. maj
- 2 min læsning
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Triosonate nr. 1 i Es-dur, BWV 525
I. Allegro
II. Adagio
III. Allegro
Triosonate nr. 2 i c-mol, BWV 526
I. Vivace
II. Largo
III. Allegro
Triosonate nr. 3 i d-mol, BWV 527
I. Andante
II. Adagio e dolce
III. Vivace
Triosonate nr. 4 i e-mol, BWV 528
I. Adagio - Vivace
II. Andante
III. Un poco allegro
Triosonate nr. 5 i C-dur, BWV 529
I. Allegro
II. Largo
III. Allegro
Triosonate nr. 6 i G-dur, BWV 530
I. Vivace
II. Lento
III. Allegro
Schübler-koralene
Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
Wo soll ich fliehen hin, BWV 646
Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 647
Meine Seele erhebt den Herrn, BWV 648
Ach bleib bei uns Herr Jesus Christ, BWV 649
Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650
Sted: Sct. Jacobi Kirke, Varde
Orgel: Marcussen & Søn 1952
Organist: Marie-Claire Alain (1926-2013)
Tidspunkt: 2. - 4. november 1959
Type: LP-plade [Erato, STU 70030-70031]
Biografi
Marie-Claire Alain (1926-2013) var en anerkendt fransk organist og lærer. Hun blev født i Saint-Germain-en-Laye som den yngste af fire børn i en musikalsk familie, hvor hendes far Albert Alain og brødre Jehan og Olivier også var organister og komponister.
Hun debuterede som 11-årig og studerede senere ved Conservatoire de Paris under Marcel Dupré og Maurice Duruflé. Hun vandt andenpladsen ved den internationale musikkonkurrence i Genève i 1950 og indledte derefter en bemærkelsesværdig karriere.
Som koncertorganist gav hun over 2.000 koncerter verden over. Hun var særligt kendt for sine indspilninger, med over 260 optagelser på cv'et, hvilket gør hende til verdens mest indspillede klassiske organist. Marie-Claire Alain indspillede J.S. Bachs samlede orgelværker hele tre gange og specialiserede sig også i fransk orgelmusik.
Hun var en højt respekteret lærer ved konservatoriet i Rueil-Malmaison og Pariserkonservatoriet. Hun underviste mange fremtrædende organister og gav masterclasses over hele verden. I 1980 modtog hun Léonie Sonnings Musikpris i Danmark, hvor hun ofte optrådte og underviste.
Orgeldisposition
Marcussen & Søn 1952, 33. st + 1 trans.
HV.
Principal 8’
Rørfløjte 8’
Oktav 4’
Spidsfløjte 4’
Spidsquint 2 2/3’
Oktav 2’
Mixtur IV-V
Cymbel II
Trompet 8’(Chamade)
RP.
Gedakt 8’
Quintatøn 8’
Principal 4’
Gedaktfløjte 4’
Gemshorn 2’
Oktav 1’
Sesquialtera II
Scharf III
Dulcian 8’
BV.
Gedakt 8’
Rørfløjte 4’
Principal 2’
Gedaktfløjte 2’
Nasat 1 1/3’
Cymbel I
Regal 16’
PED.
Subbas 16’
Oktav 8’
Rørfløjte 8’ (transmission)
Oktav 4’
Nathorn 2’
Rauschquint IV
Fagot 16’
Trompet 8’
Skalmeje 4’
Koblinger:
RP-HV, BV-HV
HV-P, RP-P, RP 4’-P
Trinbetjente låger for BV, trem. for RP og BV, mek. traktur og registratur, sløjfevindlader
Bemærkninger
Denne indspilning, som originalt fordeler sig på 2 LP'er, markerer Marie-Claire Alains første indspilning i hendes store danske J. S. Bach-cyklus, som strakte sig over 7 år.
Der skal lyde en stor tak til Aurélie Decourt-Alain, Marie-Claire Alains datter, for hjælp med historiske informationer; indspilningsdatoer, pladenumre osv.
Indspilningen bringes her, som den foreligger i en digital genudgivelse fra Erato fra 2018.