top of page

Orgeloptagelser i Sankt Mortens Kirke, Randers 1977-1984

  • Per Rasmus Møller
  • 22. maj
  • 2 min læsning

Opdateret: 2. jun.

af Per Rasmus Møller.


I årene 1974-1977 gennemgik orglet i Sankt Mortens Kirke, Randers en stor ombygning udført af orgelbygger P.G. Andersen, hvorved det fik en mere fransk-romantisk karakter. Orglet fik 51 stemmer på 4 manualer og pedal og elektrisk traktur og registratur. Det er i denne skikkelse orglet klinger på optagelserne, der er foretaget i årene 1977-1984.

Jeg var dengang orgelelev hos kirkens organist Bent Frederiksen, og optagelserne udgjorde betaling for undervisningen.


Bent Frederiksens ved orglet i Sankt Mortens Kirke, 1970'erne.
Bent Frederiksens ved orglet i Sankt Mortens Kirke, 1970'erne.

Med orglets placering højt på kirkens vestgavl var det nødvendigt med en tilsvarende høj mikrofonplacering. Jeg fik derfor fremstillet et 10 m højt mikrofonstativ udført af en række firkantede hule stålprofiler, der passede inden i hinanden lidt efter samme system som ved en sammenklappelig havepavillon. Seks led bestod det af. I modsætning til pavillonen, var der intet endestop, der hindrede leddene i at kunne trækkes helt fra hinanden, og jeg husker, at det engang var lige ved at gå galt, da jeg efter at havde trukket det sidste led ud og var kommet for langt, pludselig stod med stativets otte meter høje øverste del frit i hænderne. Således stående gik den i sving og truede med at kollidere med en af kirkens lysekroner. Heldigvis fik jeg bragt situationen under kontrol, uden der skete skade.


Per Rasmus Møller, 1974 - Foto: Dagbladet Djursland
Per Rasmus Møller, 1974 - Foto: Dagbladet Djursland

Teknikken bestod af en SONY spolebåndoptager type TC-630 på højeste båndhastighed (19 cm/sek.), hvor der med de benyttede BASF-bånd type LPR 35 og DPR 26 kunne opnås et frekvensområde på op til 19.000 Hz. Båndoptagerens data for WOW og Flutter, der er særdeles vigtige, når det drejer sig om orgeloptagelser, ligger så lavt, at de var uden betydning. Mikrofonen var en særlig stereomikrofon med to enheder samlet i én udviklet af tyske Sennheisser.


BASF-båndene havde en spilletid på hhv. 45 og 60 minutter, og det var altid lidt neglebidene, om båndet nu løb ud, inden sidste tone var spillet. Jeg sad nemlig nede i kirken og havde ingen kontakt med organisten oppe på orgelpulpituret.


Per Rasmus Møller, 03.05.25


Forsidebilledet af Per Rasmus Møller er fra 2022 og er taget af Morten Bay-Mortensen.

Projektleder & webansvarlig: Lars Rosenlund Nørrmark
email: lars@norremark.dk
Lydarkivet for Dansk Orgelhistorie er et nonprofit oplysningsinitiativ og er støttet af Johan Otto Wroblewskis Fond
  • Facebook
  • YouTube
bottom of page